• 06-07-2023

    Jeroen V

    (9.1)

    Sinds 3 maart 2023 rijd ik dagelijks in mijn Ioniq 5 (modeljaar 2023, Lounge uitvoering, 77.4 kW, RWD) 77. Inmiddels staat er ruim 8500 km op de teller en ik ben nog net zo enthousiast en blij met de auto als de eerste dag toen ik hem mocht ophalen. De auto is mooi (vind ik), stil, relatief zuinig met elektriciteit en dus een goede en zeer bruikbare actieradius, heel erg comfortabel en van alle gemakken voorzien. Handig zijn de diverse rijhulpen en de bediening van alle functies en de vlakke vloer maakt de auto ruim en zeer comfortabel. Ook als je er met 5 mensen in zit. Zowel voorin als achterin heeft iedereen meer dan genoeg (been)ruimte. Handig is ook de verschuifbare achterbank, voor meer bagage of meer beenruimte. Al hoef je bank niet heel vaak te verschuiven, want zelfs in de achterste positie met maximale beenruimte is de bagageruimte nog meer dan groot genoeg voor dagelijks gebruik. Ik heb destijds bewust gezocht naar een elektrische auto die voldoende gewicht mag trekken i.v.m. met een caravan. De Ioniq 5 mag 1600kg trekken, onze caravan weegt inclusief belading 1350 kg dus dat gaat qua trekgewicht meer dan prima. Inmiddels zijn we met de caravan op vakantie geweest en konden we op 1 lading op de camping komen. Het verbruik was uiteraard hoger maar het was nog steeds acceptabel. Komende zomervakantie gaan we naar Duitsland en zullen we 1x keer moeten laden onderweg. Heb er al veel over gelezen en gezien. We zullen moeten afwachten hoe het gaat. Het zal niet aan de auto liggen, die trekt heerlijk maar laden onderweg, met een caravan achter de auto en de verwachte drukte bij de laadstations tijdens de vakantie zal een ervaring op zich worden. Tot nu toe dus vooral positieve ervaringen. Ik krijg ook nog steeds veel positieve reacties van mensen over het uiterlijk van de auto. Wat mij betreft hoef ik geen brandstof auto meer te hebben. Zijn er dan helemaal geen minpunten? Jawel, die zijn er helaas ook. Geen grote dingen maar wel een paar puntjes om rekening mee te houden. Zo vind ik de melding ?stuur vasthouden? erg gevoelig. Zeker als je over een rechte weg rijdt waar je wat minder stuurbewegingen maakt, moet je relatief vaak even het stuur laten bewegen, anders denkt de auto dat je zonder handen rijdt. Verder vind ik het heel jammer dat bij het openen van de auto de deurgrepen niet naar buiten komen. Dit is door het chiptekort en daarom begrijpelijk maar omdat de grepen helemaal verzonken zijn in de portieren is het niet zo praktisch. Je merkt dat het oorspronkelijk ontworpen was om automatisch uit te klappen. Ik moet mensen die de eerste keer meerijden ook vaal uitleggen hoe het portier open moet. Dat geeft volgens mij al aan dat de huidige manier van deur openen dus niet intu?tief is. Een ander minpuntje zijn de achtergordels. Dit was in de 1e serie toen de auto net uit was al een punt van aandacht; ze rammelen (soms) als ze niet in gebruik zijn tegen de kunststof panelen naast de achterbank. Dit gebeurt alleen als ze verkeerd gedraaid zitten. Hyundai heeft het proberen op te lossen bij modeljaar 2023 door een stuk bekleding aan de gordel te naaien en dit werkt op zich goed (mits ze goed gedraaid zitten). Het komt echter regelmatig voor dat na het uitstappen van de achter passagiers, ze verkeerd om zitten en dan wordt je gek van het gerammel (en dus stop ik om ze andersom te draaien). Ik vind dit echt een rare ontwerpfout en dit zou eigenlijk in het ontwikkelstadium van de auto al fatsoenlijk opgelost moeten zijn i.p.v. een stukje stof erachter naaien. Als laatste puntje van aandacht vind ik het verbinden van de telefoon met in mijn geval Apple Car play. Dit moet namelijk nog met een kabel. Ik heb dit opgelost door een dongle te kopen die het draadloos maakt. Het is dus relatief makkelijk oplosbaar maar ook hier zou ik denken dat zoiets tegenwoordig standaard zou moeten zijn, zeker bij een moderne auto zoals de Hyundai Ioniq 5. Maar begrijp me niet verkeerd, zoals ik al schreef ik ben heel erg tevreden met

  • 06-07-2023

    Jeroen V

    (9.1)

    Sinds 3 maart 2023 rijd ik dagelijks in mijn Ioniq 5 (modeljaar 2023, Lounge uitvoering, 77.4 kW, RWD) 77. Inmiddels staat er ruim 8500 km op de teller en ik ben nog net zo enthousiast en blij met de auto als de eerste dag toen ik hem mocht ophalen. De auto is mooi (vind ik), stil, relatief zuinig met elektriciteit en dus een goede en zeer bruikbare actieradius, heel erg comfortabel en van alle gemakken voorzien. Handig zijn de diverse rijhulpen en de bediening van alle functies en de vlakke vloer maakt de auto ruim en zeer comfortabel. Ook als je er met 5 mensen in zit. Zowel voorin als achterin heeft iedereen meer dan genoeg (been)ruimte. Handig is ook de verschuifbare achterbank, voor meer bagage of meer beenruimte. Al hoef je bank niet heel vaak te verschuiven, want zelfs in de achterste positie met maximale beenruimte is de bagageruimte nog meer dan groot genoeg voor dagelijks gebruik. Ik heb destijds bewust gezocht naar een elektrische auto die voldoende gewicht mag trekken i.v.m. met een caravan. De Ioniq 5 mag 1600kg trekken, onze caravan weegt inclusief belading 1350 kg dus dat gaat qua trekgewicht meer dan prima. Inmiddels zijn we met de caravan op vakantie geweest en konden we op 1 lading op de camping komen. Het verbruik was uiteraard hoger maar het was nog steeds acceptabel. Komende zomervakantie gaan we naar Duitsland en zullen we 1x keer moeten laden onderweg. Heb er al veel over gelezen en gezien. We zullen moeten afwachten hoe het gaat. Het zal niet aan de auto liggen, die trekt heerlijk maar laden onderweg, met een caravan achter de auto en de verwachte drukte bij de laadstations tijdens de vakantie zal een ervaring op zich worden. Tot nu toe dus vooral positieve ervaringen. Ik krijg ook nog steeds veel positieve reacties van mensen over het uiterlijk van de auto. Wat mij betreft hoef ik geen brandstof auto meer te hebben. Zijn er dan helemaal geen minpunten? Jawel, die zijn er helaas ook. Geen grote dingen maar wel een paar puntjes om rekening mee te houden. Zo vind ik de melding ?stuur vasthouden? erg gevoelig. Zeker als je over een rechte weg rijdt waar je wat minder stuurbewegingen maakt, moet je relatief vaak even het stuur laten bewegen, anders denkt de auto dat je zonder handen rijdt. Verder vind ik het heel jammer dat bij het openen van de auto de deurgrepen niet naar buiten komen. Dit is door het chiptekort en daarom begrijpelijk maar omdat de grepen helemaal verzonken zijn in de portieren is het niet zo praktisch. Je merkt dat het oorspronkelijk ontworpen was om automatisch uit te klappen. Ik moet mensen die de eerste keer meerijden ook vaal uitleggen hoe het portier open moet. Dat geeft volgens mij al aan dat de huidige manier van deur openen dus niet intu?tief is. Een ander minpuntje zijn de achtergordels. Dit was in de 1e serie toen de auto net uit was al een punt van aandacht; ze rammelen (soms) als ze niet in gebruik zijn tegen de kunststof panelen naast de achterbank. Dit gebeurt alleen als ze verkeerd gedraaid zitten. Hyundai heeft het proberen op te lossen bij modeljaar 2023 door een stuk bekleding aan de gordel te naaien en dit werkt op zich goed (mits ze goed gedraaid zitten). Het komt echter regelmatig voor dat na het uitstappen van de achter passagiers, ze verkeerd om zitten en dan wordt je gek van het gerammel (en dus stop ik om ze andersom te draaien). Ik vind dit echt een rare ontwerpfout en dit zou eigenlijk in het ontwikkelstadium van de auto al fatsoenlijk opgelost moeten zijn i.p.v. een stukje stof erachter naaien. Als laatste puntje van aandacht vind ik het verbinden van de telefoon met in mijn geval Apple Car play. Dit moet namelijk nog met een kabel. Ik heb dit opgelost door een dongle te kopen die het draadloos maakt. Het is dus relatief makkelijk oplosbaar maar ook hier zou ik denken dat zoiets tegenwoordig standaard zou moeten zijn, zeker bij een moderne auto zoals de Hyundai Ioniq 5. Maar begrijp me niet verkeerd, zoals ik al schreef ik ben heel erg tevreden met

  • 06-07-2023

    Jaap Jonge

    (10.0)

    We rijden nu een maand met onze HI5 RWD Lounge. Wat een heerlijke auto! Prachtig ruim interieur, comfortabele stoelen en vlotte prestaties. Wel hebben we lang moeten wachten op deze auto (ruim anderhalf jaar) maar zeer de moeite waard.

  • 06-07-2023

    Jaap Jonge

    (10.0)

    We rijden nu een maand met onze HI5 RWD Lounge. Wat een heerlijke auto! Prachtig ruim interieur, comfortabele stoelen en vlotte prestaties. Wel hebben we lang moeten wachten op deze auto (ruim anderhalf jaar) maar zeer de moeite waard.

  • 06-07-2023

    Gerard

    (8.9)

    Schitterende auto, Levering duurde lang maar was door de dealer goed ingeschat (9 maanden) en aflevering was goed. Auto zelf is het lange wachten meer dan waard, rijdt geweldig ver boven verwachting. Caravan erachter is geen enkel probleem, advies is wel even vooraf overleg te voeren hoe ze exact de trekhaak willen plaatsen. Minpunt is voor mij de service van Hyundai nederland, hier een verschil van mening neergelegd en tot nu toe nog geen terugkoppeling gekregen, uiteindelijk na bemiddeling Bovag wordt ea opgelost maar had liever vanuit Hyundai Ned de bemiddeling gehad. Nogmaals de auto zelf is mbt rijden en luxe onovertroffen.

  • 06-07-2023

    Gerard

    (8.9)

    Schitterende auto, Levering duurde lang maar was door de dealer goed ingeschat (9 maanden) en aflevering was goed. Auto zelf is het lange wachten meer dan waard, rijdt geweldig ver boven verwachting. Caravan erachter is geen enkel probleem, advies is wel even vooraf overleg te voeren hoe ze exact de trekhaak willen plaatsen. Minpunt is voor mij de service van Hyundai nederland, hier een verschil van mening neergelegd en tot nu toe nog geen terugkoppeling gekregen, uiteindelijk na bemiddeling Bovag wordt ea opgelost maar had liever vanuit Hyundai Ned de bemiddeling gehad. Nogmaals de auto zelf is mbt rijden en luxe onovertroffen.

  • 06-07-2023

    Arno Siemann

    (8.9)

    Auto rijd prima; altijd in de eco stand maar toch genoeg power om snel in te halen. Bediening logisch en makkelijk. genoeg (been) ruimte en opbergruimte, frunk (box onder motorkap) is ideaal. Ook verstelbare achterbank is erg gemakkelijk. Trekkracht met flinke caravan uitstekend. Verbruik (zonder caravan) prima, zeker met adaptive cruisecontrol. Prima zit. Kortom de best auto die ik ooit gehad heb. Helemaal niets op te merken dan? Zeker wel: Mis de achterruitenwisser best wel. TomTom is aanwezig maar verschilt behoorlijk van 'gewone tomtom'; maakt soms fouten in gesproken aanwijzingen. rijden met flinke caravan (1200 kg) beperkt actieradius enorm; max 150 km?? ondanks max 80 km/u. Na te vroeg starten ( nog voordat melding komt "gereed om te rijden" - duurt 5 a 10 seconden- de auto in drive willen schakelen) levert een soort hangende computer op; 'versnellings'handel reageert niet meer; uit/aan gaat maar deels. Geduld en dan gaat ie weer. Verder top auto!

  • 06-07-2023

    Arno Siemann

    (8.9)

    Auto rijd prima; altijd in de eco stand maar toch genoeg power om snel in te halen. Bediening logisch en makkelijk. genoeg (been) ruimte en opbergruimte, frunk (box onder motorkap) is ideaal. Ook verstelbare achterbank is erg gemakkelijk. Trekkracht met flinke caravan uitstekend. Verbruik (zonder caravan) prima, zeker met adaptive cruisecontrol. Prima zit. Kortom de best auto die ik ooit gehad heb. Helemaal niets op te merken dan? Zeker wel: Mis de achterruitenwisser best wel. TomTom is aanwezig maar verschilt behoorlijk van 'gewone tomtom'; maakt soms fouten in gesproken aanwijzingen. rijden met flinke caravan (1200 kg) beperkt actieradius enorm; max 150 km?? ondanks max 80 km/u. Na te vroeg starten ( nog voordat melding komt "gereed om te rijden" - duurt 5 a 10 seconden- de auto in drive willen schakelen) levert een soort hangende computer op; 'versnellings'handel reageert niet meer; uit/aan gaat maar deels. Geduld en dan gaat ie weer. Verder top auto!

  • 06-07-2023

    Niek Akker

    (8.9)

    Prima auto. Comfortabel. Maar door de vernieuwde wielophanging zit er soms een trilling in de auto. Dealer heeft er alles aangedaan maar het is niet geheel weg. ( banden vervangen en opnieuw uitgelijnd). Verder pluspunt . Het snelle opladen en de actieradius.

  • 06-07-2023

    Niek Akker

    (8.9)

    Prima auto. Comfortabel. Maar door de vernieuwde wielophanging zit er soms een trilling in de auto. Dealer heeft er alles aangedaan maar het is niet geheel weg. ( banden vervangen en opnieuw uitgelijnd). Verder pluspunt . Het snelle opladen en de actieradius.